...polysyllabic...
Hello welcome to my online diary. Feel free to read and post comments!

The Posts

Krisis Syria.
Tuesday, March 06, 2012 » 1:26 AM » 0Comment(s)

Assalamua'laikum. Entri kali ni dalam bahasa Melayu pulak. Bukan apa, ada orang komplain yang kita ni asyik tulis omputih je. Sengal diorang kata. *nak improvekan BI aku pun tak leh :P*
Syria, negara Islam yang mempunyai presiden yang pandai, tetapi dungu. Kenapa? Teruskan membaca. keh keh keh keh keh. :P

Sehari sebelum ni, semalam la. China cakap nak berundur daripada Syria. Sampai laa ni jugak, air liur China tak boleh pakai. Tak berundur pun. Korang semua jangan la nak berharapan tinggi sangat dengan PBB tu. Tak boleh pakai. Tak laku pun apa yang Ban Ki-Moon tu cakap. Sedangkan negara dia pun tak terurus, ada hati nak urus negara orang? D:
Assad gila
Persoalannya, kenapa la China dan Rusia sebegitu gedik nak campur urusan negara orang? Mentang-mentanglah korang berdua ni komunis, ada hati nak buat sukati korang? Faktor utama, mungkin Assad sendiri yang suruh (kita tak tau beb!), sebab dia tak nak tentera dia habis sebab tu dia suruh sekutu dia ganyang rakyat dia sendiri. Kedua, konspirasi. Ada nagara negara-negara yang nak tawan atau conquer donia ni. Jadi, tawan perasaan atau secara mental merupakan senjata yang paling optimum bagi diorang. Nak bagi umat Islam lemah dan tak berdaya. Tapi, penyangak tu semua lupa yang kunci teragung kita ialah berdoa.
Aku rase dah nak masuk setahun penetangan ni. Lepas Mesir, negara-negara Arab lain pun nak tentang kerajaan diorang yang berpaksikan Amerika dan Yahudi. Aku memang nak tulis entri ni sejak dari bulan lepas tapi tak ada masa. Hati aku membuak-buak lepas kawan ajak join aktivis selamatkan orang-orang Syria. Nak jadi sukarelawan ni susah sebab banyak modal kena pakai. Modal masa, tenaga, duit dan hidup. Ni salah satu jalan jihad tau. :)
Sasaran diorang adalah kanak-kanak kecil dan orang lelaki. Kanak-kanak, pelikkan? Sebabnya diorang kalau boleh memang nak umat Islam ni tiada waris untuk menyambung legasi Muhammad S.A.W. Yang tinggal wanita dan janda. Kanak-kanak disembelih dan dibunuh. Lebih tepat homicide atau pembunuhan beramai-rami. Tak kira dalam tadika ke, masjid ke, tempat mainan ke, asal nampak budak-budak, terus ganyang. Aku nampak banyak gila budak meninggal dunia. Pernah aku menagis, tapi aku yakinkan diri aku yang diorang tengah tidur. Sanggup diorang bunuh budak-budak?  Aku terus teringat kat adik-adik aku. Bersyukur kita kat Malaysia ni. Jangan kata diorang tu binatang sebab aku pernah nampak anjing tolong kucing. Taraf binatang tinggi buat mereka. Mereka lebih rendah daripada binatang. Tapi kita je yang tak pernah nampak dan ingat kat Allah. Yang kita tau, ketidakpuasan. "Wish list aku mesti kena ada DSLR, kalau tak, tak lengkap la macam orang lain." Kat sana nak cari air pun susah, inikan DSLR. Kenapa kita masih tak bersyukur?
Heaven awaits y'all. No doubt
Hari-hari aku bukak web, pegi tumblr, banyak gila post pasal Syria ni. Semangat berkobar-kobar nak tolong saudara sendiri. Aku ada bagitau mak ayah aku pasal benda ni. Ayah aku cakap "Kalau nak beria tolong orang lain, kena tolong diri dulu. Kalau nak adil pada orang, adil pada diri dulu. Nama adil, tapi tak adil pada diri sendiri, macamana tu?"
Aku pusing punya pusing, betul apa yang ayah aku cakap. Adil, tolong dan bantu diri dulu. Tapi, aku memang tanam pokok azam nak jadi sukarelawan untuk tolong saudara Islam dan tolong yang memerlukan. Sebelum tu, persediaan dari segi mental, fizikal, rohani atau spiritual terhadap diri aku kena aku capai dulu.
Dah la, aku malas nak komen panjang-panjang, takut kena block nanti. Habis tak dapat blogging lagi. Sekarang pun dah nak dekat pukul 2 pagi. Aku nak tengok tv. Assalamua'laikum. Kita berjumpa lagi dalam entri lain. Komen ye. Arigatou.

Labels: , , , , , ,








© uniquelycorn™ 2017 | Powered by Blogger

My Profile

Dishonour to your cow. Now pour the tea.
View My Complete Profile
Page
C'mon. Have a click

Other Worldly
Rumors are made by people who just want attention from the person they made it about. :)
Tags and Labels
Time Bomb!!


· Wishes ·
Finish my degree
Balas jasa parents
Get a decent job
Control my temper
Be a better person
Me Elsewhere ♥
Ask me sh!ts
Click it!!
Hate me?
Say What You Want
Say something that please you. I accept both good and hate comment. Be a troll!!
Tweetz
I just want to pump up my blog and put this widget. I'm SO out of idea. Dammit
My house, my PROUD
SLYTH ERIN
{ wear }


Icons by » This fella.
Press Them
The Fray
All Time Low
Trivium
Evanescence
Breaking Benjamin